Senat przyjął z poprawkami nowelizację ustawy o podatku od towarów i usług, której celem jest wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (dalej: KSeF). Terminy wdrożenia obowiązkowego KSeF pozostają niezmienione – od 1 lutego 2026 r. dla dużych firm oraz od 1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych przedsiębiorców. Nowelizacja zakłada również skrócenie do 40 dni podstawowego terminu zwrotu VAT. Ze względu na zgłoszone poprawki legislacyjne ustawa trafi z powrotem do Sejmu.
Obowiązek wystawiania e-faktur dla wszystkich podatników zostanie wprowadzony w dwóch etapach:
- od 1 lutego 2026 r. – dla podatników, u których wartość sprzedaży (wraz z podatkiem) przekroczyła w 2024 r. kwotę 200 mln zł;
- od 1 kwietnia 2026 r. – dla pozostałych przedsiębiorców.
Dla mikroprzedsiębiorców przewidziano okres przejściowy. Do grudnia 2026 r. nie będą oni musieli wystawiać e-faktur, jeśli ich miesięczna sprzedaż nie przekroczy 10 tys. zł brutto.
Ponadto jeszcze do końca 2026 r.:
- przedsiębiorcy będą mogli wystawiać faktury przy użyciu kas rejestrujących,
- odroczone będą kary za nieprawidłowości w stosowaniu KSeF,
- odroczony zostanie obowiązek podawania numeru KSeF w tytułach przelewów za e-faktury.
Nowelizacja przewiduje również możliwość stałego korzystania z trybu KSeF offline24. Oznacza to, że podatnicy, których specyfika działalności uniemożliwia wystawianie faktur w czasie rzeczywistym, będą mogli wystawiać faktury ustrukturyzowane bez bezpośredniego połączenia z systemem, z obowiązkiem ich przesłania najpóźniej w kolejnym dniu roboczym. Warunkiem niezbędnym do wystawiania e-faktur w trybie offline24 w okresie obligatoryjnego KSeF będzie uzyskanie certyfikatu wystawcy faktury.
W związku z wejściem w życie KSeF podstawowy termin zwrotu VAT ma być skrócony z 60 do 40 dni.
Krajowy System e-Faktur to teleinformatyczna platforma do wystawiania, przesyłania i przechowywania e-faktur. System ma ujednolicić obieg dokumentów oraz obniżyć koszty działalności przedsiębiorców. Ważną rolę pełni przygotowanie się do obowiązkowego KSeF. Dużą część działań należy przeprowadzić przed terminem powstania obowiązku stosowania KSeF. Konieczne będzie dostosowanie oprogramowania i sprzętu do wymogów KSeF, dokonanie ustaleń organizacyjnych (wprowadzenie stosownych procedur, w tym wskazanie osób upoważnionych do dostępu do KSeF oraz zakresu tych upoważnień), wprowadzenie procedur korzystania z KSeF oraz szkoleń w zakresie korzystania z KSeF. W przypadku podmiotów korzystających z usług biur rachunkowych niezbędne jest też ustalenie obiegu dokumentów i zasad współpracy niezbędnej do prawidłowego wykonywania usług księgowych.
Ważne:
Dobrą informacją jest odroczenie stosowania kar za błędy w zakresie stosowania KSeF do końca 2026 r. Ma to zapewnić podatnikom dodatkowy czas na prawidłowe wdrożenie obowiązków bez potencjalnej sankcji za błędy.
Źródło:
ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw – informacja z 39 posiedzenia Senatu z 31 lipca 2025 r. – opubl. na www.senat.gov.pl